OTEGIETA-AIZKORRIKO-ADARRA-BESABI-ANDOAIN

AURREIKUSITAKO IBILBIDEA

WIKILOC:

LUZERA:  14,47 Km.    ALTUERA:  804 m    TRACK ZK.:157829329

Otsailak 18, igandea, mendi irteera: Otegieta - Aizkorrikogain - Usobelartza - Adarra - Besabi - Andoain.

Gutxi gorabeherako distantzia: 14,47 kilometro. Desnibela, gutxi gorabehera: 804 metro.

Andoaingo Otegieta parkean (Oteita, Otitta) hasiko gara ibiltzen, Leitzaran bailarako atean, Gipuzkoatik. Plazaolako bide berdea zeharkatuko dugu ehunka metroz, Adarra - Mandoegi mendilerrora igotzeko desbideratu aurretik.

Ziurrenik, gutxien erabiltzen den sarbideetako bat da. Igoera etengabea da lehen 3 kilometroetan, bide harriztatutik, Idoiagako lepora iritsi arte lehenik, eta Munttoraino gero. Muntto, oraintsu arte, leku ederra zen, bidegurutze bat. Orain pisten bidegurutze bihurtu da, zuhaitzak moztearen ondorioz.

Munttotik, aldapa politetik, Aizkorrikogain gailurreraino igoko gara. Muntton, gailurrera igotzea saihets daiteke, pista jarraituz Usobelartzaraino, non denok elkartuko garen.

Usobelartza leku berezia da, ez da bereziki polita, baina berezia da, Euskal Herri osoan ia bakarra. Monumentu megalitiko batzuez gain, menhir bat barne, zohikatz-eremu bat dago, Euskal Herrian geratzen den bakanetakoa, landare haragijale batzuekin (intsektujaleak, lasai egon gaitezke), horietako batzuk hemen bakarrik hazten dira eta galtzeko arriskuan daude. 4 zentimetroko altxorra, aurkitzeko oso zaila.

Usobelartzatik, Onddo inguratuko dugu, Etenetako lepora iristeko, baina, nahi duenak, Onddora igo dezake, beste aldapa polit batetik. Onddo tontorrean, karlistaldietako lubakien aztarnak diruditenak ikus daitezke, baina ez dago oso argi. Etenetan, berriz ere monumentu megalitiko batzuk aurkituko ditugu, besteak beste, menhir ospetsua.

Etenetatik, Adarrara igoko gara (inguratzeko aukera ere badago), mendilerro osoko mendirik ezagunenera, paisaia onekin.

Adarratik, Manttale lepora jaitsiko gara, monumentu megalitiko gehiago eta elurzulo pare bat igaroz, bere garaian Donostiari izotza emateko.

Manttaletik, Besabira jaitsiko gara eta, hemendik, Mizpiradi sagardotegitik igarota, Andoainera jaitsiko gara.

Salida montañera para el domingo 18 de febrero: Otegieta - Aizkorrikogain - Usobelartza - Adarra - Besabi - Andoain.

Distancia aproximada: 14,47 kilómetros. Desnivel aproximado: 804 metros.

Empezaremos a andar en el parke de Otegieta (Oteita, Otitta) de Andoain, puerta de entrada al valle del Leitzaran desde Gipuzkoa. Recorreremos, durante unos cientos de metros, la vía verde del Plazaola, antes de desviarnos para subir al cordal Adarra - Mandoegi. Probablemente, sea uno de los accesos menos utilizados. Es una subida constante durante los primeros 3 kilómetros, por camino empedrado, hasta llegar, al collado de Idoiaga primero, y a Muntto después.

Muntto, hasta hace poco, era un lugar precioso, un cruce de caminos. Ahora se ha convertido en un cruce de pistas, consecuencia de la tala de árboles.

Desde Muntto, por bonita aldapa, subiremos hasta la cima de Aizkorrikogain. En Muntto, se puede evitar subir a la cima, siguiendo la pista hasta Usobelartza, donde nos reuniremos todos.

Usobelartza, es un lugar especial, no es que sea especialmente bonito, pero es especial, prácticamente único en todo Euskal Herria. Además de varios monumentos megalíticos, con un menhir incluido, hay una zona de turbera, de las pocas que quedan en Euskal Herria, con algunas plantas carnívoras (insectívoras, podemos estar tranquilos), alguna de las cuales únicamente crece aquí y se encuentra en peligro de extinción. Un tesoro de 4 centímetros, muy difícil de encontrar.

Desde Usobelartza, bordearemos Onddo, para llegar al collado de Eteneta, aunque, quienes quieran, pueden subir a Onddo, por otra bonita aldapa. En la cima de Onddo, se pueden observar lo que parecen ser restos de trincheras de las guerras carlistas, aunque no está muy claro. En Eteneta, nuevamente nos encontramos con varios monumentos megalíticos, entre ellos, el famoso menhir.

Desde Eteneta, subiremos a Adarra (también se puede bordear), el monte más conocido de todo el cordal, con buenísimos paisajes.

Desde Adarra, bajaremos hacia el collado de Manttale, pasando por más monumentos megalíticos y un par de elurzulos, destinados, en su día, a proporcionar hielo a Donostia.

Desde Manttale, bajaremos a Besabi y, desde aquí, pasando por la sidrería Mizpiradi, bajaremos a Andoain.

EGINDAKO IBILBIDEA

Otsailaren 18ko mendi irteeraren kronika. Ibilbidea: Otegieta - Aizkorrikogain - Usobelartza - Eteneta - Adarra - Besabi - Andoain.

32 mendizale hasi gara ibiltzen Andoaingo Otegieta parkean.

1ºC tenperatura-gradu ibilbidea hastean. Idoiagako lepora igo gara, eta gero Munttora. Berehala berotu gara. Muntton, gehienok Aizkorrikogainera igo gara. Batzuek pistaz jarraitu dute Usobelartzaraino.

Aizkorrikogainerako igoera oso ondo zegoen, zuhaitzak moztu dituzten arren. Tontorretik, oso paisaia onak.

Usobelartzxara jaitsi gara eta, hemendik, gehienok Onddo inguratu dugu, batzuk gailurreraino igo diren arren.

Etenetan elkartu gara, Adarrara igotzeko. Juan Mari, Marikarmen eta Jesus, zain ditugu. Goioren urtebetetzea ospatu dugu. Pastak ekarri dizkigu. Zorionak.

Adarratik Besabirainoko jaitsiera nahiko anarkikoa izan da, 4 taldetan banatua eta taldeen artean distantzia dezentekoa. Ez errepikatzeko ahalegina egin beharko da.

Besabitik, Mizpiradi sagardotegitik, Andoainera jaitsi gara, arazorik gabe.

Oso ibilbide polita izan da. Denak pozik.

32 montañeros hemos empezado a andar en el parque de Otegieta, en Andoain. 1ºC grado de temperatura al empezar el recorrido.

Crónica de la salida montañera del domingo 18 de febrero. Recorrido: Otegieta - Aizkorrikogain - Usobelartza - Eteneta - Adarra - Besabi - Andoain. 32 montañeros hemos empezado a andar en el parque de Otegieta, en Andoain. 1 grado de temperatura al empezar el recorrido. Hemos subido al collado de Idoiaga y posteriormente a Muntto. Enseguida hemos entrado en calor. En Muntto, la mayoría hemos subido a Aizkorrikogain. Algunos, han seguido por pista hasta Usobelartza. La subida a Aizkorrikogain, estaba muy bien, a pesar de que ha habido corte de árboles. Desde la cima, muy buenos paisajes. Hemos bajado a Usobelartzxa y, desde aquí, la mayoría hemos bordeado Onddo, aunque unos cuantos han subido hasta la cima. Nos hemos juntado en Eteneta, para subir a Adarra. Juan Mari, Marikarmen y Jesús, nos están esperando. Hemos celebrado el cumpleaños de Goio. Ha tenido el detalle de traernos pastas. Zorionak. La bajada de Adarra hasta Besabi, ha sido bastante anárquica, en 4 grupos diferentes y con bastante distancia entre grupos. Habrá que tratar de que no se repita. Desde Besabi, por la sidrería Mizpiradi, hemos bajado a Andoain, sin problemas. Ha resultado un recorrido muy bonito. Todos contentos.